Cuzco / Machu Picchu

Vlucht is prima op tijd en voor we het weten landen wij alweer in Cuzco. Daar staat netjes iemand van CAT weer op ons te wachten om ons naar ons volgende hotelletje te brengen. Binnen 20 minuten staan wij voor de Pension Alemana en worden wij meteen op Mate de Coca getrakteerd. Wij krijgen onze kamer met douche en toilet op de gang (dit was volgens mij niet de afspraak maar het hotel zit vol) en gooien onze spullen neer om vervolgens naar het centrum te lopen. Cuzco is onwijs leuk en het Plaza de Armas vind ik echt de mooiste van allemaal. Wij lopen wat rond en drinken een borrel (in ons nieuwe favoriete tentje) om om 19:00 terug te zijn in het hotel voor de voorlichting voor onze Inca trail. Eenmaal in het hotel blijken ze al om 18:00 geweest te zijn en zitten wij hier dus voor nop.Bellen even en gaan terug naar onze voor 5 sol Peru Libre tent. Aardig gegeten en nog beter gedronken. Willen lekker slapen maar om de 5 minuten wordt er aan de deur gebeld en om 6:00 worden de eersten alweer opgehaald.

23.10.05

Uitzicht tijdens wandeltocht terug naar CuzcoNiet echt lekker geslapen door alle mensen die aan de deur belden en ’s ochtends alweer vroeg opgehaald werden voor hun incatrail maar wel heerlijk ontbeten aan tafel met een paar Oostenrijkers. Wij twijfelen nog steeds wat wij gaan doen vandaag want er is genoeg om een week te vullen en horen hun dan ook even goed uit. Ze zitten hier al 4 dagen dus misschien hebben ze een goed idee! De Nl-ers waarmee wij gisteren zijn aangekomen twijfelden ook en dus besloten wij samen eerst naar Santo Domingo te lopen om vervolgens samen een taxi te nemen naar de laatste ruïne bij Cuzco om dan vervolgens naar Cuzco terug te lopen. De eerste twee ruines (Tambomachay & Qenqo) vond ik wat tegen vallen maar het was een erg leuke wandeling waar zelfs de regen nog een leuke wending aan gaf. Dwars door de weilanden belandden wij namelijk op deze manier in een kroeg winkeltje waar meer dan 1000 truien en vesten lagen. Erg aangenaam met een kopje thee. Na +/- een half uur en een fikse hagelbui klaarde het weer op en zijn we verder gelopen. Dwars door de weilanden kwamen wij uit bij ruïne 3 en 4 (Pukapukara & Saqsaywaman). Bij de laatste hebben wij een gids mee laten lopen voor 25 sol. Zo’n ruïne leeft heel anders als je er iets over hoort en wij vonden dit dan ook absoluut de moeite waard. Vanaf de laatste ruïne was het ongeveer nog 25 minuten teruglopen naar Cuzco. De mannen haddenPuzzelstukjes het liefst een taxi genomen om op tijd terug te zijn voor de volgende plensbui maar ik wilde echt de wandeling aflopen. Nou ja, dat hebben wij geweten. Het begon als een gek te regenen en als verzopen katjes hebben wij nog even kunnen schuilen bij een winkeltje. Toen het iets minder werd, waagden wij het erop maar 50m later was dat alweer een slecht idee. Bij gebrek aan een plek om te schuilen zijn wij een hostal ingedoken en hebben daar geborreld totdat het droog was. De laatste paar 100 meter was het droog. Bij terugkomst in ons pension hebben wij alles gedumpt en zijn wij naar ons tentje van gisteren gerend voor een borrel en dedos de queso con guacamole. MMMM!!!! Ik proef ze nu nog! Daarna op weg naar een ander restaurantje werd Martin half aangerand door een groep tienermeisjes die allemaal met Martin op de foto wilden. Kan er wel om lachen! Iets gegeten, tas gepakt en lekker op tijd slapen want ze komen ons morgen om 5:45 halen.

24.10.05

Stipt op tijd, wij zijn het eigenlijk al niet meer anders gewend, worden wij opgehaald door Alberto en onze gids Norma. Wij zijn de enige twee die meegaan en worden bij het treinstation van Cuzco afgezet. Om 6:15 vertrekt de trein richting Aguas Calientes. Onze stop is echter km104 waar voor ons de 2-daagse inca trail begint. De ahlte stelt niets voor en als de gids niet had gezegd dat we hier de trein uitmoesten had ik gedacht dat de trein gewoon even stilstond. Er zijn meerdere die de trail lopen maar je hebt absoluut geen last van elkaar. Je komt elkaar eigenlijk alleen maar even tegen op de rust plekken. De eerste drie uur is het enigszins afzien want je loopt alleen maar naar boven en het is vrij warm. Wij komen langs twee ruines en een waterval. Bij WiñayWayna, waar wij rond 14:00 aankomen, zit het eerste gedeelte van de trail erop. Wij bekijken deze ruïne en mogen daarna in het kamp van de vierdaagse onze boxed lunch verorberen die wij aan het begin hebben Machu PIcchumeegekregen en op dat moment helemaal niet blij mee waren omdat we het nergens kwijt konden. Maar nu hadden wij toch wel erg veel trek en smaakte de koude kip met rijdt echt super. Vandaar was het ongeveer nog 2.5 uur lopen naar Inktipunkti, de Zonnepoort, over een Peruvian flat path (= heuvelachtig). Bij de Zonnepoort worden we voor onze moeite beloond met een schitterend uitzicht op de Machu Picchu. We hebben echt geluk met het weer en maken dus ook meteen de eerste foto’s. Na een half uur van het uitzicht genoten te hebben lopen wij naar de site zelf en hebben wij de bus naar Aguas Calientes genomen nadat wij eerst even onze paspoorten hebben laten stempelen. Het hostal waar we slapen is prima en de kamer, nadat wij hem geruild hebben, helemaal ok. Wij hebben nu namelijk uitzicht op de Urubamba en hoor je de hele tijd het stromende water, moet goed zijn voor het slapen vanavond.
Nadat wij de spullen gedropt hebben lopen wij eerst de vele restaurantjes af en gaan vervolgens zitten bij een super vriendelijk vrouwtje die de beste steenoven pizza’s maakt. Nu heerlijk slapen met op de achtergrond het geluid van regen en de Urubamba.

25.10.05

Aguas CalientesHeerlijk geslopen totdat de wekker ons weer om 5 uur wekte. Twee hotels verderop mochten wij ontbijten en om 6 uur hebben wij de bus gepakt naar Machu Picchu. Wij wilden er als één van de eersten zijn maar volgens mij bestaat die term helemaal niet. Er zijn altijd wel mensen die nog eerder gaan. Met de regen en de mist die er was hadden wij beter later kunnen gaan maar ja je wil deze dag volledig benutten. De gids die ons de rondleiding had moeten geven was nergens te bekennen en dus heeft Norma haar best gedaan om het één en ander uit te leggen. Helaas mistte zij hiervoor te veel woorden in het Engels en Martin te veel woorden in het Spaans dat ze dachten dat ik wel even leuk ging vertalen.Die lol was er snel af toen er helemaal geen moeite meer werd gedaan elkaar te verstaan en kregen wij een andere gids. Om 10:00 was de regen en de rondleiding afgelopen en zijn wij zelf nog een beetje rondgelopen. Het werd al heel snel heel erg druk en hebben wij ons dus maar ergens neergeplant om zo van het uitzicht te genieten. De indruk die het gisteren bij ons losmaakte was door de hordes mensen nu niet meer te evenaren en hebben wij dus rond een uur of 12 de bus teruggepakt. Heel tegenstrijdig gevoel als je dat moet doen, when is enough, enough? Terug in Aguas Calientes hebben wij bij onze vriendin nog lekker gegeten en gedronken alvorens wij de trein om 15:55 weer terug moesten nemen. Het was een lange rit van 4 .5 uur. Bij terugkomst stond Alberto weer opo ons te wachten om ons netjes naar het Pension te brengen. Wij waren eigenlijk doodmoe maar zijn toch nog even de stad ingelopen om te pinnen en een borrel te halen bij onze grote vriend.