El Chalten

Weg naar El Chalten
28 Februari

We moeten om 7:45 op het busstation staan dus laten het ontbijt om 6:45 brengen. Als wij die op hebben lopen wij in 15minuen naar het busstation. Zijn er aan de vroege kan maar dat maakt niet uit. Liever te vroeg dan te laat. El ChotilloOp tijd is de bus er en wij kunnen meteen aan boord. De busreis naar El Chalten duurt 4 uur met, naar mijn mening een onnodige tussenstop in Las Leonas. Maar goed. Voornamelijk het laatste uur van de rit is geweldig als de Fitz Roy opdoemt. Na een verplichtte stop bij het informatiecentrum over de mogelijk treks, worden wij naar de busterminal gereden. Vanaf hier ongeveer 20 minuten lopen naar ons hotel Pff...die viel tegen. Eenmaal koffers op de kamer gaan wij naast het hotel zitten om iets te eten om daarna de Sendero naar El Chotillo de Salta te lopen. Een niet al te spannende wandeling maar met een mooie waterval aan het einde. Heerlijk genieten daar uit de wind! Een maal terug in het dorp gaan wij bij de Duitse Cerveceria in de tuin zitten en drinken zelf gebrouwen bier. Als het wat fris begint te worden lopen wij de mini kiosco nog even in en gaan dan nog even op de kamer luieren, douchen en bekijken welk wandelpad we morgen zullen nemen. Wij eten bij een weinig zeggend tentje en eigenlijk was het ook niet zo lekker maar het vulde de magen en de gastheer was erg vriendelijk. Het waaide flink op de weg terug naar ons hotel maar het was hartstikke helder dus dat belooft een goede wandel dag voor morgen.

29 Februari

Wij worden op tijd wakker. Kan ook bijna niet anders. Het is zo warm in de kamer. Er kan geen raam open. Gaan douchen en gaan ontbijten en besluiten niet later dan 9 uur aan de Senda a los tres lagos te beginnen. Wij weten nog niet of wij hem helemaal willen aflopen. Het hangt allemaal een beetje af van hoe het loopt. Dee eerste vier km zijn een behoorlijke klim waar je "maar" 350m stijgt maar het is nogal wat. Wij besluiten langs Laguna Capri te lopen op de heenweg dan nemen op de terugweg de mirador van de Fitz Roy wel. We zien hem al de hele tijd dus zal me verbazen als je daar een beter uitzicht hebt. Laguna Capri is uiteraard mooi en wij hebben een perfecte dag want de uitzichten zijn schitterend met dit stralende frisse weer. Iets verder lopen wij langs een schitterend watervalletje met een super uitzicht op de Fitz Roy. Wat een schitterend plekje. Dan komen wij bij de splitsing met Poincenot, een campground. Wij lopen toch nog maar een stuk verder en komen dan bij de keuze om de laatste km naar de laguna de los tres te lopen. 1 km lang, 750m klimmen. Als ik het een wandelaar vraag die net beneden komt wil de Amerikaanse wel kwijt dat ze tears in her eyes had. Lopen dus maar. Het is echt afzien. Het is geen grapje. Helemaal als je denkt dat je er bent en dat er dan nog een laatste grind pukkel achteraankomt. Ik ben echt kapot als ik boven aan kom. Plof neer op een steen en bewonder het uitzicht. Als een paar andere klimmers opstaan waar wat meer beschutting tegen de wind is zeg ik tegen Martin dat we daar gaan zitten. Wij erheen. Zien de gids nog moeilijk doen bij ons oude zitplaats waarna Mart opeens vraagt, waar is mijn jackje? Helaas momento van disfrutacion weg. Nu wel duidelijk wat die gids daar aan het doen was...Shit. Zitten nog 5 minuten maar eigenlijk is het moment voorbij. Wij gaan weer naar beneden. Praten nog even met twee Nl-ers die een 6 maanden reis aan het maken zijn door Zuid-Amerika en in een auto "leven" gedurende hun reis. Avontuurlijk maar volgens mij hoogst oncomfortabel. Wij lopen naar beneden. Na zo'n 10 minuten kun je de steile berg afkijken en ziet Martin opeens de gids die naast ons heeft gezeten. Geef aan dat hij maar moet gaan lopen mar wel voorzichtig moet zijn. Het pad waar we de heenweg een uur over hebben gedaan is er niet vlakker op geworden.
Lago de los Tres
Binnen 35 min staan wij allebei bij het kruispunt. Ik kwam de gids ook nog tegen dus weet zeker dat Mart hem ook gezien heeft. Of hij zijn jackie heeft gekregen? Ja, dus. Die pipo was hem net aan het passen toen Mart aan kwam lopen. Sukkel. Nou dat ook weer opgelost. Wij verder met de 9 km die nog resteren naar het dorp. Uiteindelijk staan wij om 17:00 weer beneden. Wij zijn redelijk kapot! Slepen ons naar de biergarten die helaas helemaal vol is en besluiten aan de overkant wat te gaan drinken. Als wij weer een beetje op krachten zijn gaan we terug naar het hotel. Douchen en drinken wat en gaan dan naar de tent naast ons hotel waar wij de eerste middag een pizza hebben gegeten. Onze eerste Elementos is een feit! Eindelijk!

1 Maart

Mirador del Cerro TorreOm 13:00 gaat onze bus dus wij hebben vanochtend nog de tijd om een wandeling te maken. Een beetje rondhangen in het hotel is ook zo wat. Helaas is het weer wat minder dan gisteren. Het is bewolkt en af en toe komt er een spat regen naar beneden. Wij gaan toch maar, ondanks de wat stramme spieren, de wandeling naar de Mirador del Torre doen. Om 8 uur vertrekken wij en wij lijken lange tijd de enigen te zijn op het pad totdat, wie zien wij daar...het zal toch niet. Bij alle wandelaars in dit gebied komen wij weer de gids van gisteren tegen. Hij zegt niks. Wij ook niet. Na een uur lopen komen wij uit bij de mirador. Wij zien de Torre wel maar het is met zo veel bewolking wel een ander zicht dan gisteren. Op de terugweg bedenk ik ook dat zowel de Torre en de Fitz Roy volgens mij op 1 dag te doen zijn. De route naar El Torre is veel minder eisend dan die van de los Tres. Als je daar begint en dan via Madre de Hija naar Laguna de los tres loopt en dan terug via Hosteria Pilar dan heb je het allermooiste van alle werelden. Maar goed. Daar heb ik niks meer aan. Om 11 uur zijn wij terug in het dorp. Gaan daar een kop koffie drinken en proberen dan nog een hotel voor vanavond in El Calafate te boeken wat helaas mislukt vanwege de slechte internet verbinding. Gisteren zagen wij dat naast ons hotel de bussen van El Chalten travel steeds staan te wachten. Vragen bij het hostel of het ook mogelijk is om hier de busreis al te beginnen in plaats van bij het busstation wat zo'n 20 minuten zeulen met de bagage scheelt. Dat was geen probleem zouden wij alleen wel zo rond 12:15 bij de bus moeten zijn. Liever dat dan naar het busstation met de bagage.

Om 12:20 rijdt de bus, met ons aan boord weg. Wij pikken nog een paar passagiers op bij de terminal en gaan dan richting El Calafate.