Inle Lake

In Nyuang Shwe eten wij nog even wat waarna we in de boot naar onze overnachting van vanavond worden gebracht op het meer. Wij zijn allebei fan van dit soort uitjes maar nu komen wij totaal verkleumd aan nadat wij een uur achter paraplu en motor regenjack geschuild hebben voor de regen. Het ontvangst bij de Golden Island Cottages is daarentegen hartverwarmend (toeristisch). Wij checken in, worden naar onze cottage gebracht met het meest verbluffende uitzicht op het meer en nemen meteen een warme (!!!! Wanneer was dat voor het laatst) douche! Heerlijk! Helaas gaat het vanaf hier minder met ons allebei. Martin heeft koortsstuipen waar ik me zorgen om maak. We proberen toch wat te eten in het restaurant van het hotel want veel meer keus hebben wij niet. Wij bestellen een noedel soep. Lekker licht voor de maag maar echt niet te hachelen. Het smaakt naar spaghetti in kookvocht. Dat is het volgens mij ook. Wij proberen er iets van te eten maar geven het toch best snel op. De ober is wel begaan en dat doet wel goed.Traditionele beenroeier

Vanaf een uur of 11 begint Martin naar het toilet te rennen en om 1 uur begin ik ook. Het is een op en af naar het toilet waarbij er geen tijd meer is om de deur te sluiten. Erg jammer dan. Vanaf 4 uur krijgen wij bijval van een moskee. Mijn hemel, alsof buikgriep alleen niet genoeg was. Met de rollen toilet papier die er zijn redden wij het net tot de morgen.

29 Oktober

Om 7 uur probeer ik op de kracht die nog over is naar de receptie te gaan voor nieuw toilet papier en vraag of ze de gids kunnen bellen dat ze niet deze kant op hoeft te komen. Wij doen vandaag niks! Zij komt toch en geeft ons Birmese bittere thee met heel veel suiker om te drinken. Grootmoeders recept zullen we maar zeggen. Mijn hemel dit is zo bitter ondanks alle suiker dat ik mijn twijfels heb maar baat het niet dan schaadt het vast ook niet. We proberen een droog broodje bij het ontbijt te eten en gaan daarna naar de cottage terug waar we de rest van de dag op ons terras zitten en hangen. We laten de dag aan ons voorbij gaan. Turen over het meer en kijken naar de “waan” van alledag terwijl we nog steeds tussendoor naar het toilet rennen. Ik ga zelfs tussendoor nog even naar bed. Ben compleet gesloopt.

’s Avonds proberen wij toch nog weer iets te eten in het restaurant van het hotel waar we even door de verhalen van een paar oudere Engelsen compleet worden afgeleid van onze ellende. Heerlijk gelachen maar helaas ondanks de droge rijst toch weinig binnengehouden. Goed dat we morgen weer naar vaste land gaan want de zakjes ORS beginnen toch langzaam maar zeker op te geraken.

30 Oktober

Bij Martin lijkt het ergste alweer voorbij maar ik ren toch weer de hele avond heen en weer naar het toilet. Ook vanavond krijg ik weer bijval van de moskee. We proberen ’s ochtends iets te ontbijten waarna we om 10:30 een transfer naar Nyaungshwe hebben. Het is schitterend weer en wat ziet alles er anders uit op zo’n moment. Toch maak ik me enigszins zorgen om de boot reis van ruim een uur. Gelukkig redden wij het allebei maar moeten wij helaas wachten op de transfer naar het hotel eenmaal in Nyuangshwe. Over het algemeen nooit een probleem behalve als je je niet lekker voelt. Gelukkig laat de transfer niet te lang op zich wachten. We worden naar een heerlijk plekje gebracht in deze kleine nederzetting waar een paar landgenoten net op het punt staan het meer op te gaan. We wisselen even wat reisverhalen uit voordat zij vertrekken en wij “eindelijk” de sleutels van de kamer krijgen. Prima plekje. Wij lopen even naar de markt want we willen even van de hotel kamer weg maar moet dan toch met enig tempo weer terug waarna we nog een poging wagen. Bij een Frans restaurant bestelt Martin wat yoghurt. De aanblik ziet er super verleidelijk uit maar ik houd het even bij een kopje thee. Daarna lopen wij even naar een supermarktje waar we weer landgenoten van Hsipaw (van de modderwandeling) tegen komen. Hun achtervolgt natuurlijk hetzelfde weer als ons maar zij hebben in Bagan de hele dag regen gehad. Zij waren daar 1 dag na ons. Als je ergens wel geen regen wilt hebben....’s Avonds durf ik niet te ver van een normaal functionerend toilet weg te zijn dus besluiten wij bij onze gastheer te blijven eten. Totaal geen probleem tot dat, net voordat wij het eten krijgen, onze Duitsers langskomen. Zij slapen in hetzelfde hotel en hebben een wel heel erg bijzonder verhaal over hun treinreis van Bagan naar Yangon die ze graag even met ons delen. Meerdere malen zegt ze dat ze zo vaak aan mijn woorden over treinen in Myanmar heeft nagedacht tijdens hun bizarre reis. Bizar verhaal...als ze horen van onze darmproblemen haalt ze meteen wat aktivkohle voor mij. Hopelijk helpt het mij morgen!

31 Oktober

Helaas is het ondanks de lichte maaltijd toch weer een heen en ren avond voor mij. Ga ik de dag op het meer wel halen? Bij het ontbijt neem ik één van die tabletten van onze “vrienden” en het voelt alsof je meteen wordt leeggezogen van vocht. Als de gids er is vraag ik haar eerst met ons langs een apotheek te lopen. Ik wil wat ORSLeven op water en Imodium kopen. Zij wil eerst met ons langs een arts. Ik zeg dat ik alleen naar de apotheek wil. Uiteindelijk eindigen wij bij een arts waar ik nogmaals tegen haar zeg dat ik naar de apotheek wil. Vind het een lief gebaar maar ik heb geen arts nodig. Voel me niet slecht; heb alleen geen pit meer en loop leeg. Eenmaal bij de apotheek skipt zij de rij van 20 personen om de apotheker te halen. Ik voel me opgelaten door alle mensen die staan te wachten maar daar hebben zij geen boodschap aan. Ik vraag om ORS en imodium. Hij haalt meteen wat ik nodig heb en bij de imodium geeft hij een korte uitleg. Wat moet ik betalen? Uhm....1500 Kyat...$1.50. ?? Ik geef hem 2000Kyat en zeg dat het ok is. Hij wenst ons beterschap. Voordat wij aan boord gaan van onze boot loop ik nog even binnen bij een touroperator en vraag of ik nog even naar het toilet mag. Onze gids in not amused maar dat kan me echt even niets schelen.

Als wij aan boord gaan van onze boot vul ik eerst even een fles met ORS. Het is bewolkt maar toch komt af en toe de zon erdoor. Kom, laat hem doorbreken. Dat hebben wij toch wel verdiend? Tegen de tijd dat wij bij de lotus weverij zijn, schijnt de zon meer en meer. We lopen door de weverij maar ik neem af en toe mijn rust. Ben gewoon zwak maar voel me gelukkig verder niet slecht. Na de lotusweverij varen wij naar een edelsmid. Ik vind het indrukwekkende handicrafts maar ben niet zo van dit soort dingen waar je als toerist naar toe geloodst wordt. De gids vindt dat wij wat moeten kopen. Ik geef aan dat ik geen interesse heb en ze liever een fooi geef voor wat ze laten zien.  Na de edelsmid gaan we naar een cherootfabriek waar ze sigaren draaien. Ik vind het ongelooflijk wat deze “vrouwen” doen. Hele dag draaien ze sigaren voor een loon van 1500 kyat. Hetgeen ik vanochtend aan medicijnen heb uitg2 vissers bij zonsondergangegeven. Pfff...dan bekruipt het je toch altijd weer even. Maar zijn ze minder gelukkig? Ik vraag het me soms af. Vanuit de cheroot fabriek peddelen wij wat door het floating dorp. Ik vind dit geweldig maar merk dat mijn krachten tot een nul punt zijn gedaald als ik mee moet peddelen. Als we een half uur door het floating dorp hebben gepeddeld gaan we naar een plekje om shan noedels te eten. We zien de mooiste restaurants aan ons voorbij gaan (lees normale toiletten) als wij bij een nietszeggend plekje stoppen. Wij denk eerst: hebben wij weer. Ik wil naar het toilet. Spik en span toilet maar gat in de grond...dat gaat niet gebeuren! Ik had niets van het eten verwacht ook omdat ze ons niet meer hadden verwacht maar wow!!! dit is de lekkerste maaltijd die ik in Myanmar tot nu toe heb gehad! Een heerlijk shan noodle gerecht met zelf gemaakt kroepoek en super vriendelijk personeel! Ik neem mijn woorden dan ook graag terug over de restaurants waar we langs gevaren zijn. Dit is top! Ik leef op maar heb toch ook mijn vrees om alles op te eten. Heerlijk plekje! Hierna varen we nog wat rond langs drijvende tuinen waarna we naar de harbour bij het hotel terug gaan. Stukje lopen en ik ben compleet tevreden. Heb een heerlijke dag gehad en heb het gehaald. Wij lezen wat op onze porch en gaan dan iets verder van het hotel om iets te eten. Ik bestel een noodle soup en Martin een pannenkoek (er is niet veel anders op de kaart). Martin krijgt z’n pannenkoek in ongeveer 45 min. De noodle soup komt niet. Na een uur zeggen ze dat ze deze niets meer hebben. Laat maar dan. Ik heb geen trek meer. Ga naar bed met een hap pannenkoek. Belooft een rustige nacht met niks op en dat is ook zo!

1 November

Als we wakker worden is het mistig en koud. We worden om 7 uur opgehaald om naar het vliegveld gebracht te worden voor onze vlucht naar Thandwe. In ruim een uur zijn wij bij het vliegveld. Het is onzeker wanneer het vliegtuig komt en gaat vanwege de dichte mist. Tegen de tijd dat het vliegtuig er is, schijnt een heerlijk zonnetje. Wow, wat een verschil met een paar dagen geleden toen wij hier aankwamen! Met een vertraging van anderhalf uur vertrekken wij. Het is een schitterende vlucht over dichtbeboste bergen.

Feiten:
  • Do’s:
      • 1 avond op het meer voegt wel een extra dimensie toe
      • Dagtocht op het meer
      • Heerlijk aan het water zitten en de beenroeiers hun ding laten doen