La Fortuna

4 November

Cloud forest betekent CLOUD forest. Om 5 uur als in de rest van Costa Rica de zon begint te schijnen zit het hier potdicht van de wolken. Wegwezen dus! Wij zijn net iets over 6-en weg, op naar Arenal, Montaña de Fuego. Onderweg komen wij veel gezellige dorpjes tegen en spreken wij vreselijk vriendelijke mensen. Zo komen wij een vrijwillige tolpost tegen; iedereen die wil mag hier 100 colones voor wegverbetering inleggen. Weg is tot nu toe prima, maar wie zijn wij om dit te weigeren? Ook zien wij een man achter een os aanwandelen die na een vraag van ons zijn hele fortuin in zijn mond laat schitteren. Costa Rica blijft verbazen, het is vreselijk mooi.

Catarata La FortunaBij aankomst in Montaña de Fuego blijkt dat er veel te veel activiteiten zijn en dat wij een keus moeten maken. Helaas regent het al de hele ochtend dus gaan wij na het ontbijt eerst naar Fortuna om de excursie van morgen te regelen. Daarna bekijken wij Baldi en Tabacón hotsprings en besluiten uiteindelijk naar Catarata Fortuna te gaan. Op de weg daarheen stoppen wij even snel want wij zien de top van de Arenal even helemaal zonder wolken. Geweldig! Ik hoop dat wij hem vanavond zien. Bij de waterval heb je een leuke wandeling naar beneden waar je dan ook kunt zwemmen. ERG KOUD!!! Vervolgens weer naar boven. Puh, poeh, behoorlijke klim! Je komt boven net zo drijfnat aan als dat je net gezwommen hebt. Daarna zijn we doorgereden naar de Arenal omdat het droog was maar kwamen daar net een half uur voor sluitingstijd aan waardoor het ons werd afgeraden naar binnen te gaan. Wij zijn vervolgens via een mega adventure road, waarbij wij ons vaak afvroegen of dit wel goed was, naar de Butterfly garden gegaan. Aangezien wij de enige twee waren, kregen wij een privé tour en dat was wel leuk (wel duur $ 8 pp). Daarna richting Fortuna voor een mega steak die echt onwijs lekker was! Arenal was nog steeds helemaal bedekt en wij hebben hem die avond ook niet gezien.

Woensdag 5 November

Wij werden vanochtend opgehaald voor wat later bleek een behoorlijke geitenwollensokken excursie. Op de heenweg stopten wij ongeveer na een half uur bij een gele brug. Naast die brug was een boom waar zo’n 300 leguanen "woonden". Heel bijzonder gezicht. Daarna zijn wij in ± 2 uur naar Caño Negro gereden waar de verwachting was dat wij 100-en vogels en beesten zouden zien. Wij hebben precies geteld een paar tientallen iguanas gezien, een paar brulapen, kapucijnerapen, een kaaiman en een paar soorten vogels. Alhoewel gezien? Meestal als er iets gespot werd, zaten er zoveel telelenzen in beeld dat het beest amper te zien was. Je zou dus kunnen zeggen dat wij ook tientallen mongolen met telelenzen hebben gezien. Vooral onze buurman had een rugzak met lenzen die helemaal gefrustreerd werd als de boot niet even stopte voor weer een witte reiger. Gelukkig zat er een stel uit Aruba op de boot die net als wij een beetje verveeld waren door het hoge geitenwollensokken gehalte. Op de terugweg naar La Fortuna hebben wij gelukkig nog wel 4 toekans gezien. Jawohl!!! Dag weer goed. Uiteindelijke conclusie van de excursie: leuk maar niet leuk. In Fortuna regende het dus zijn wij de auto bij het hotel gaan halen en zijn wij even gaan internetten. Het plan was een wandeling naar de Arenal te maken maar in het hotel zeiden ze dat er echt niets te zien zou zijn met dit weer. Jammer! Daarna even bij een bar een biertje gedronken en teruggereden naar het hotel. Naast het hotel bij een broertje van het restaurant van gisteren gaan eten. Helaas niet zo lekker als gisteren. De hele avond ongeveer wakker gelegen om de Arenal te zien spuiten. Helaas, het weer zat niet mee!!! Heb hem wel ongelooflijk horen bulderen dat je het zelf onder je voeten voelde.

Donderdag 6 November

Het heeft de hele avond giga geregend en dat deed het vanochtend ook nog. Toch maar besloten de wandeling richting río Arenal te gaan doen. Als wij de Arenal niet kunnen zien dan maar de río. Het regende pijpestelen en de sendero was alles behalve een sendero. Heb meerdere malen op het punt gestaan om om te draaien maar bleef met de gedachte dat het daar beneden toch wel erg mooi moest zijn als je nu door zo’n ‘hel’ moest. Het resultaat was helaas een teleurstelling. Een mager watervalletje! Ik twijfel ook nog steeds of dat wel het eindpunt was maar meer pad was er niet! Dus omdraaien en weer omhoog. Helemaal bezweet van het klamme weer en de regen, met voor Martin een paar apen, keerden wij een beetje gedesillusioneerd terug naar onze cabaña. Wij zijn even heerlijk gaan zwemmen in de regen. Erg prettige beloning voor het afzien. Lekker even gedoucht en ontbeten en daarna koers gezet naar hopelijk beter weer.

Feiten:
  • Plaats:La Fortuna
  • Route: San Ramón - La Fortuna (geen snelwegen)
  • Hotel: Hotel Montaña de Fuego
  • URL: http://www.montanadefuego.com/
  • Do’s:
      • Naar Catarata’s La Fortuna gaan
      • Hopen op een spuiende Arenal in vol vezier
  • Don’ts:
      • Caño Negro; wij vonden het een deceptie.
      • Te kort blijven. Er is hier veel te beleven.