Quindio

7 September

Op naar het volgende avontuur in dit nu al prachtige land: Zona Cafetera. Om 7 uur zoals afgesproken staat Ciro voor het hotel. Om 9 uur vertrekt onze vlucht naar Armenia. Wij hebben nog niet echt ontbeten en na check-in en door de controle poortjes gegaan te zijn willen wij toch even iets ontbijten. Er is eigenlijk niets voor de nationale vluchten behalve een veel te dure koffie tent met koffie broodjes. Maar goed, toch maar doen, wij weten niet wanneer we weer wat krijgen.

Ondanks het feit dat je al 3x je paspoort hebt laten zien, blijk je hier ook weer als je bij de gate bent je paspoort en boarding pas te moeten laten zien. Een half uur later als verwacht mogen wij met de bus naar onze Fokker50. Na een vlekkeloze vlucht landen wij 15 minuten later als verwacht in Armenia waar Andres, de opzichter van de finca al op ons staat te wachten. Na een schitterende rit komen wij aan in Finca el Palmar, onze onderkomst voor vanavond. Hier kunnen wij met gemak wel een avondje toeven. Wat een heerlijke finca. Wij krijgen een super mooie kamer in het tweede koloniale gebouw, trekken eerst even een korte broek aan en gaan dan een wandeling maken in de omgeving. Eigenlijk willen wij wel even wat eten en besluiten naar Tapao te lopen waar wij op de heenreis doorheen gereden zijn. Het is een beetje jammer dat er geen normaal wandel pad is en wij proberen een bus te stoppen maar kennelijk doen wij dat niet duidelijk genoeg want achteraf horen wij dat de bus overal mag stoppen zolang je maar duidelijk signaal geeft. Uiteindelijk krijgen wij een lift van een super aardige man die meteen honderduit begint te vertellen. Jammer dat de rit vanaf hier eigenlijk verwaarloosbaar is; naar deze man had ik nog wel even kunnen en willen luisteren. In het dorp gaan wij even naar de supermarkt voor wat extra water en een borrel voor vanavond en gaan dan heerlijk op een terrasje zitten waar wij ons laten verwennen door de gastvrouw. Super vriendelijk en gastvrij en ze willen maar al te graag je levensverhaal horen en hoe je Colombia ervaart. Ze zijn super blij dat je hier naartoe komt.

De terugweg doen wij met de bus en laten ons afzetten bij het Parque de Cafe. Parque de Cafe is hier de main attraction maar kan ons eigenlijk niet zo bekoren. Wij proberen te pinnen maar de ATM blijkt leeg te zijn en lopen daarom maar terug naar de finca. Het laatste stuk valt eigenlijk een beetje tegen in afstand maar het leuke is dat je langs alle finca's loopt waar alle colombianen het weekend beginnen te vieren. Eenmaal terug bij de finca gaan wij lekker bij het zwembad zitten en laten het wij het geweldige uitzicht en de vele vogels die voorbij fladderen op ons inwerken. Later komt de opzichter bij ons zitten en na een praatje maken wij een wandeling door de enorme tuin en komen terug met een zak fruit. Alles groeit in de tuin, avocado’s, mango’s, sinaasappels, mandarijnen, appels en nog een paar andere exotische vruchten die wij allemaal geproefd hebben maar waarvan ik de naam even kwijt ben.

Op de finca kun je ’s avonds een sandwich bestellen maar wij willen net iets meer. De wandeling naar het dichstbijzijnde restaurant is behoorlijk, dat hebben wij vanmiddag ook gedaan. Andres biedt ons zijn fietsen te leen aan maar geeft aan dat er geen licht op zit. Gelukkig hebben wij een zaklamp bij ons dus wij nemen de fietsen graag aan. Toch valt het fietsen tegen de lichte stijging met in 1 hand de zaklamp op een kinderfiets zwaar tegen. Na 20 minuten komen wij zwaar bezweet aan bij het restaurant dat leeg is. Het is 20:00 dus ik denk dat wij de enige zijn en dat zo zal blijven. Eten is prima en we worden in de watten gelegd. Wederom wordt gezegd hoe blij ze zijn dat wij er zijn. Gaat je aan je hart in zo'n geweldig mooie omgeving. Fietstocht terug, helling af, duurt maar 7 minuten. Dat was lekker!

8 September

Gisteren hoorden wij dat Andres ons vanmiddag naar Salento zal brengen. Wij hebben toen meteen aan hem gevraagd of hij niet een koffieplantage wist waar wij dan eerst naar toe konden gaan. Die kende hij wel maar lag niet op de route dus daar waren wel wat kosten aan verbonden. Nou prima. Om 9:00 zouden wij vertrekken. Redelijk op tijd deden wij dat ook om, na een financieel plan van een nieuw te kopen finca te hebben uitgewerkt, ongeveer een uur later bij de plantage aan te komen. Hier werden wij opgewacht door twee koffieplukkers met schattige ezel. Na betaald te hebben konden wij meteen mee de plantage op. Hier werd een en ander uitgelegd waarna we naar een theater geloodst werden waar de kleding van de plukkers uitgelegd werd en waarna wij zelf even aan de pluk mochten gaan. Hierna kregen wij een mierzoet drankje te drinken en werd uitgelegd hoe je eigenlijk echt koffie hoort te zetten, hoe je die dient in te schenken en hoe je die dient te drinken. Na wat uitleg over het schillen en branden van de bonen, toen en nu, gaan wij naar het laatste onderdeel van de tour. Eigenlijk iets wat wij normaalgesproken meteen over zouden slaan maar nu toch erg veel schrik in hebben mede omdat de twee mede toeristen uit Colombia er veel plezier in hadden dat wij meededen. Overall: grappig uitje maar echt wel toeristisch opgezet en in totaal contrast met hoe wij Colombia tot nu toe beleefd hebben.

Andres komt 10 minuten na afloop van de toer aangereden en hij brengt ons verder naar onze volgende stop: Salento.

Feiten:
  • Plaats: Quindio
  • Route: Bogotá - Armenia - Tapao - Quindio
  • Hotel: Finca el Palmar
  • URL: http://www.turismoquindio.com/finca_elpalmar.php
  • Do’s:
      • wandelen in de omgeving
      • naar een koffie farm gaan
      • fruit uit eigen tuin plukken