Santiago de Chile

8 September, 2011Over de Andes

Om 3 uur vertrekken wij richting Schiphol zodat wij nog genoeg tijd hebben om een boekje te kopen alvorens onze vlucht naar Parijs te moeten nemen. Het is druk op schiphol en ondanks het feit dat wij, voor het laatst, niet in de gewone rij hoeven te staan, duurt de controle lang helemaal omdat er bij de handbagage controle een nieuwe zit die er vooral rustig de tijd voor neemt om alles goed te bekijken. Duidelijk de verkeerde rij gekozen. Omdat wij ook nog een borrel willen nemen in de lounge, laatste keer, kopen wij snel een paar boekjes om ons daar te nestelen met een lekkere baco. Laat de vakantie maar beginnen!!

Vlucht naar Parijs vertrekt op tijd en wij landen op tijd in Parijs. Wij hebben alle tijd om van terminal naar terminal te lopen en ons daar weer in de lounge te nestelen. Wij moeten nog zo’n 3 uur wachten voordat de volgende vlucht vertrekt dus wij maken het ons zo comfortabel mogelijk. Toch verlaten wij de lounge tijdig want wij hopen nog wat aan onze seating arrangement te kunnen doen. Dat lukt helaas niet waarna het boarden ook met 40 minuten wordt vertraagd. Wij vertrekken ongeveer een uur na originele vertrektijd maar de vlucht verloopt heel erg voorspoedig. Kan niet zeggen dat dat komt omdat ik zo geweldig zit of dat er nou zo veel leuke films te zien waren maar toch leek dat zo. Laatste uur is sowieso niet erg, het uitzicht is schitterend. Wat zien de Andes er geweldig uit!

Volgens het flight tracking systeem zouden wij op tijd aankomen (7:25) maar toen wij eenmaal aan de gate stonden was het een uur later. Tijdsverschil was +1. Bij de douane stond een lange rij maar in tegenstelling tot bijna elk ander land waar wij tot nu toe voor de douane in de rij hebben gestaan, ging het hier vrij vlot Mercado Centralen waren wij binnen een uur bij de bagageband. Koffers waren er gelukkig ook snel waardoor wij vrij snel bij de uitgang stonden. Hier zouden wij een transfer hebben die in geen velden of wegen te bekennen was. Wij hebben meerdere malen geprobeerd te bellen met de organisatie die ons zou komen halen en nadat wij ook nog een keer 20 minuten in de wacht hebben gestaan omdat ze iets uit wilden zoeken was wel duidelijk dat deze niet zou komen. Wij hebben een “officiele” taxi richting “hotel” genomen. Gelukkig konden wij de kamer al in maar dat was dan ook ons enige geluk in dit hotel. Nare kamer waar wij snel alleen gedoucht hebben en vervolgens meteen de stad in gegaan zijn. Wij lopen richting Mercado Central waar wij ons meteen de ogen uitkijken naar alle lekkere vis en alle gezellige tentjes binnen het marktgebouw waar je zo te zien heerlijk kon eten. Meteen maar gedaan ook. Was top!!

Op internet had ik een gratis rondleiding door Santiago gevonden die om 14:00 zou beginnen vanaf Plaza de la Moneda. Omdat dat toch wel weer een eindje lopen was vanaf de plek waar wij waren maar toch wel hieraan wilden meedoen hebben wij er een taxi naartoe genomen. Om 14:00 was ook de gids van Spicy Chile er en bleken er meer geïntereseerden te zijn. Met een groep van Amerikanen, Engelsen en Nederlanders hebben wij in 4 uur de straten en pleinen van Santiago bewandeld. Vond het leuk.Een dienblad vol aardbevingen Tijdens mijn voorbereidingen ben ik ook op een site tegengekomen dat je niet in Santiago geweest was als je geen Terremoto had gedronken bij La Piojera dus dat wilde ik na de wandeling graag gaan doen. Nederlandse spicy chile genoot wilde wel mee en dus namen wij de taxi daar naartoe. De taxi chauffeur maakte bij het vertrekken al rare zinsspellingen dat de bar niet open zou zijn dat ie alleen ’s ochtends open zou zijn en dat wij ergens anders heen moesten gaan. Wilden wij niets van weten maar dat is ons duur komen te staan. Hij heeft ons naar plaats van bestemming gebracht maar wel 3x zoveel voor de rit berekend als dat wij volgens mij zouden moeten betalen. Nou goed. Laat maar. Wat kun je ertegen doen? De bar konden wij niet meteen vinden maar op de Mercado Central wilde wel iemand met ons meelopen waarbij hij ook meteen uitlegde wat de naam van de bar betekende. Piojera = hoofdluis. Dit gedeelte van de stad was een arme buurt en toen een hoog ambtenaarsbekleder er een keer kwam zei hij wat is dit voor hoofdluizen tent. Naam stuck. Heet nog steeds zo. Het was er overvol en met behulp van de barman baanden wij ons een weg door de menigte. Hij heeft meteen voor ieder van ons een terremoto gehaald (pisco, witte wijn en bol ijs) en ondanks het feit dat je ‘m heel onschuldig wegdrinkt slaat de terremoto je je zeker in de voeten! Erg leuk. Vanuit hier lopen wij richting een binnenplaatsje, die wij tijdens de wandeling bezocht hebben, waar je allemaal restaurantjes hebt. Daar hebben wij in een beetje Amerikaanse Bij San Cristobal Hilltent (beetje jammer, was liever weer op de markt vis gaan eten) gegeten. Daarna naar hotel terug en naar bed. Wel redelijk geslapen.

9 September

Was vroeg wakker en na vele hazenslaapjes eindelijk opgestaan. Wij hadden vanochtend alle tijd. Wij hadden gisteren datgene van Santiago gezien wat wij wilden zien en ons vliegtuig zou pas om 14:00 richting Calama vertrekken. Na een goed ontbijt, dat wij totaal niet verwachtten in dit hotel, en een leuk praatje met de ober over Chili binnen Zuid Amerika en hun relatie met de Argentijnen zijn wij nog even naar het Pablo Neruda huis gelopen. Wilden er in maar bleek dat dat alleen per tour ging en dat was voor ons te laat dus zijn wij naar San Cristobal hill gelopen. Aangezien het weekend was, was hier een drukte van jewelste. Het zonnetje begon lekker te schijnen dus zijn wij tussen de beginnende massa lekker gaan zitten en hebben wij alles gade geslagen. Op tijd zijn wij terug gekeerd naar het hotel omdat er volgens de receptie om 12 uur een transfer voor ons zou komen. Die kwam, na veel te lang wachten, niet en hebben wij dus maar een taxi aangehouden. Wij waren het heel snel over de prijs en met dezelfde speed reed hij naar het vliegveld. Zelfs zo snel dat wij nog tijd hadden om naar zonnebrillen te kijken en wat te eten. Wij verwachtten een Easyjet vlucht dus wilden iets op het vliegveld eten.

Feiten:
      • Vis eten op de Mercado Central
      • Terremoto drinken in La Piojera
  • Don’ts:
      • Veel reizigers slaan Santiago over, niet doen!