Sossusvlei

Wij vertrekken om 8 uur richting Seeheim waar we onze eerste koffiebreak hebben. Onderweg zien wij met veel geluk een Kaapse Cobra door het achterraam van de bus. Wow! Om 10 uur bereiken wij Seeheim om om 10:30 richting Helmeringshausen te rijden waar wij de tijd krijgen voor de lunch. De reisdag is nog niet voorbij. Om 17:00 komen wij aan in Hammerstein, onze lodge voor vanavond. In Hammerstein hebben ze een Cat opvang en wij mogen om 17:45 met een gids meelopen langs de Cheetahs, Luipaard en Rooie Katten. Vooral het luipaard en de close encounter met de baby cheetahs maken op mij veel indruk. Super! Ies en ik lopen wat verder dan de groep en krijgen twee cheetah’tjes voor onze fotoreportage voor ons alleen.

Wij zijn nog niet terug bij de lodge of wij mogen alweer aanschuiven bij het diner. Wederom is alles netjes verzorgd maar het is inmiddels behoorlijk afgekoeld en is mijn eetlust ver te zoeken. Ben voornamelijk moe en weet dat wij morgen alweer om 5 uur bij de bus verwacht worden. Snel iets eten, douchen en slapen dus.

27/09/07

SossusvleiWij worden om 5 uur bij de bus verwacht. Nadat ik de hele avond nauwelijks een oog heb dichtgedaan aangezien ik niet wist of mijn horloge wekker zou afgaan, werden wij bruut om 4 uur gewekt door iemand die op de deur bonsde. Het is freezing en Tim verteld dat ie zelfs de ruiten heeft moeten krabben vanochtend. Ik dacht dat het altijd warm was in Afrika??? Wij zitten met z’n allen te blauwbekken in de bus en als wij om 6 uur bij de Poort van de Sossusvlei komen is het nog niet veel warmer. Het is zelfs zo erg dat als wij toch de poort door mogen om te plassen alle dames een sprint trekken om op te warmen. Moet een vreemd gezicht geweest zijn. Veel warmer zijn we er trouwens niet van geworden. Je broek naar beneden trekken zal daar wel toe bijgedragen hebben. Om 7 uur gaat officieel de poort open en eindelijk begint de zon door te breken. Om 8:00 worden wij met z’n 20-en in een bakkie gepropt om vervolgens na 20 min gehobbel met de bushman walk te kunnen beginnen. Van de Sossusvlei lopen wij naar de Dodenvlei Dodenvleien de Toekomstvlei. Er is ook nog een Struisvogelvlei maar die ligt iets verderop. De gids weet veel te vertellen over het ontstaan van de vlei, de death valley, alle kruipende beesten en voetafdrukken. Kan hem niet altijd volgen maar dat mag de pret om zijn geklik met tong en vingers en zijn wiegende heupen niet drukken. Na 2 uur entertainment worden wij weer in het bakkie verzameld om afgezet te worden bij de bus waarmee wij naar Dune 45 worden gebracht. Dune 45 is simpelweg de 45e duin vanaf het begin van het park en is een van de enige duinen die beklommen wordt omdat de hellingsgraad dat het beste toelaat. Wij krijgen ook de kans om naar boven te lopen maar omdat de temperatuur vrij snel stijgt laten meerdere het halverwege voor gezien. Het is een aardige klim maar wil het van boven zien. Uiteindelijk haalt de helft van de groep de top en voelt het toch een beetje als een overwinning. Nadat de laatsten de Dune afkomen gaan wij richting Sossuslodge waar wij heerlijk kunnen lunchen. Hebben wij nu ook wel verdiend! Na de lunch kunnen wij, indien daarvoor animo is, naar de Sesriem Canyon. De pit is ver te zoeken maar toch willen wij ons dit niet ontnemen. Deze Canyon is compleet anders dan de Fish River. Hij is veel kleiner, minder diep en wij kunnen er doorheen lopen en dat is zeker de moeite waard. Erg leuk en imposant. Om 16:00 halen wij de achterblijvers op bij de Sossuslodge en zetten wij koers naar Weltevrede. Daar zitten wij nu en laten onder het genot van een biertje de opgedane ervaringen de revue passeren en voelen ons weltevree.

28/09/07

Het vroege opstaan is al redelijk gewoon geworden dus ondanks het feit dat wij vandaag redelijk “laat” vertrekken worden wij toch op tijd wakker. Als wij het gordijn opzij schuiven blijken er allemaal springbokkies voor onze hut bij de waterpool te lopen. Dit is lekker wakker worden.

Feiten:
  • Plaats: Maltahöhe - Sesriem
  • Route: Fish River Canyon - Seeheim - Helmeringshausen - Maltahöhe - Sossusvlei - Sesriem
  • Hotel: Maltahöhe - Hammerstein Lodge
  • URL: http://www.hammerstein.com.na/
  • Hotel: Sesriem - Weltevrede Guestfarm
  • URL: http://www.weltevredeguestfarm.com/
  • Do’s:
      • de Catwalk doen in Hammerstein
      • Sossusvlei inclusief wandeling met bushman
      • Dune 45 beklimmen
      • Sesriem Canyon
  • Don’ts:
      • Je dikke trui vergeten in de ochtend!