Yangon

17 Oktober 2013

Eindelijk gaan we dan weer. Hier hebben we veel te lang op moeten wachten maar dan is het nu eindelijk 17 Oktober; tijd om spullen in te pakken en ons klaar te maken voor onze reis naar Myanmar!! Ontzettend veel zin in. We vliegen pas om 13:00 Gate A112dus wij hoeven ons niet te haasten. Eenmaal op Schiphol herhaalt zich ons standaard ritueel; boekjes kopen en ik denk voor de laatste keer naar de lounge. Vlucht met China Southern verloopt voorspoedig en wij zijn verbaasd door de enorme been ruimte die wij hebben. Heerlijk. Helaas duurt de heenreis lang! We vliegen eerst naar Guangzhou waar we helaas 8 uur moeten wachten. Douane in Guangzhou gaat relatief snel waarna we snel een plekje bemachtigen in de business lounge waar we de lange zit tot onze volgende vlucht gaan doorbrengen. Voordeel van dit oponthoud is dat wij eindelijk de kans krijgen wat meer over Myanmar te lezen dan de geboekte reis want helaas hebben we daar nog weinig tijd voor gehad. Tegen de tijd dat wij voor onze volgende vlucht moeten boarden vallen we eindelijk in slaap maar worden gelukkig op tijd wakker om de vlucht niet te missen. Vlucht duurt zo’n 4,5 uur en is eigenlijk redelijk snel voorbij. Bij aankomst zijn we de douane eigenlijk zo door en is de bagage ook zo gevonden (gelukkig die is ook mee). Bij de uitgang staat een lieve vertegenwoordigster van Khiri op ons te wachten. Ze laat ons hier meteen geld wisselen. Ondanks het feit dat mijn reisgids zegt dat je dat juist niet op het vliegveld moet doen, zegt zij juist dat hier vaak betere koersen zijn. Doen dus maar.

In een uur worden wij naar ons hotel gebracht. Tijdens de rit vertelt de gids allerlei leuke wetenswaardigheden en laat ze weten dat ze ons ook morgen begeleidt en dat het morgen feest is: full moon festival en dat het nog wel eens heel druk zou kunnen zijn. Dat zien we morgen dan wel. Eenmaal bij het hotel regelt zij alles voor ons. Wat een luxe. Clover hotel is prima. Basic maar heel schoon en op de 7e verdieping heb je een schitterend uitzicht over de Shwedagon Pagode. Prima plekje om onze vakantie in Myanmar in te luiden wat we dan ook maar meteen doen. Hierna eten wij wat in een “restaurantje” in de straat van het hotel en vallen daarna als een blok in slaap.

19 Oktober

Wij zijn hartstikke op tijd wakker en laten ons tijd voor het ontbijt. Ondanks het feit dat we zo meteen een traditioneel Birmees ontbijt gaan proeven willen wij toch ook even iets al in onze maag. De gids en een stagiair staan op tijd bij de receptie. Wij pakken een taxi richting Shwedagon. Kennelijk onderhandelen ze in Myanmar niet. Als de gids het niet eens is met de prijs loopt ze gewoon naar een andere taxi. Goede eerste les. Wij worden afgezet op een plek waar we in een lokale tent Mihonga gaan eten. Mihonga is vissoep waar je van alles nog naar eigen smaak in kan gooien zoals pinda’s, koriander, citroen en nog een paar dingen. Ik vind het best te eten maar als ontbijt vind ik het nogal heftig. Na het ontbijt lopen wij door de drukke hoofdstraat van Yangon langs markttentjes, een papier marche hutje waar ze echt alles van papier marche maken (heel leuk, hier komen wij aan het einde van de reis zeker nog een keer terug), naar een klooster en naar uiteraard een Boeddha waar Martin een goede daad doet door een paar vissen te kopen die je dan weer vrij mag laten. In het boeddhisme gaat heel veel om een goede daad doen en elkaar helpen. Na deze daad kan Martin niet meer stuk bij de gids maar wij staan perplex als wij denken te zien dat één van onze vrijgelaten vissen meteen wordt opgegeten door één van zijn soortgenoten. Huh? Hoe dan ook vanuit hier gaan wij naar de Shwedagon Pagode. Shwedagon is volgens de gids de belangrijkste pagode in Zuidoost Azie. Hij is compleet van goud gemaakt en boven in de top fonkelt een 70 karaat diamant die door de bevolking geschonken is. Het is er op dit moment giga druk door het full moon festival maar vol goede moed gaan we dit avontuur aan en hopen dat de enorme drukkende warmte ons geen parten gaat spelen in ons jetlag lijf. De trappen naar de pagode zelf vind ik al indrukwekkend. Overal is wel iets te zien maar eenmaal bij de pagode zelf weet je eigenlijk niet waar je moet kijken. Alles blinkt en fonkelt je tegemoet. Om de pagode moet je altijd met de wijzers van de klok meelopen en als we de entree hebben betaald lopen wij dus ook met de menigte mee naar links. Overal staan mensen offers te brengen aan hun geboortedag (dag van de week), boeddha of aan een of ander heilig iets. In het Boeddhisme zegt de dag waarop je geboren bent niet alleen heel veel over jou maar ook over je partner waarmee je gelukkig zou kunnen worden. Vaak brengen vrijgezellen dus ook een offer uit aan de dag die volgens dit geloof het beste bij hun past. Ongelooflijk hoe dat hier allemaal leeft en nadat wij onze geboortedagen besprenkeld hebben met water, Boeddha beplakt hebben met goud, onze goede daad op de bel hebben beklonken, onze gesteldheid hebben laten bepalen door de waarzegger (ik ben goed van vertrouwen en ik moet opletten op mijn bloeddruk. Martin is boos (?), verstandig, heeft een enorm handelsgeest, op zoek naar praise en moet opletten op z’n buik) en samen een offer (bloemen die volgens de waarzegger het beste bij ons passen. Voor mij: roos, zonnebloem en victory leaf. Voor Martin: roos en victory leaf) bij Boeddha hebben neergelegd (als je samen offert heb je kans dat je in een volgend leven weer samen bent) naar foto’s van de diamant hebben gekeken gaan wij richting exit. Indrukwekkend! Het is nu een uur of 12 en wij gaan nu samen met de gids typisch Birmees eten. Wij worden achterin op de wasplaats gezet want het “restaurant” is vol. Het eten is ok maar eigenlijk vind het leuker om te zien dat alles hier zo ongedwongen gaat. Na het eten zijn we on our own. Wij besluiten een taxi naar de Sule pagode te nemen. Na de Shwedagon is dit alleen ietwat van een afknapper dus erg lang zijn we er niet. Eigenlijk zijn we er nog zo lang omdat een monnik een praatje met me begint. Dat is dan wel weer leuk. Van hieruit dwalen we een beetje door de straten en duiken even een onwijs westers café in voor wat verkoeling. Die airco is dan wel even lekker. Ben alleen bang voor het moment dat we zo meteen weer naar buiten moeten.

Shwedagon vanaf de 7e verdiepingVanuit het café lopen we naar de Bogyoke market. Die is alleen helaas gesloten vanwege het full moon festival. Besluiten naar Park Summit hotel te lopen waar je een ontzettend goed uitzicht over de Shwedagon moet hebben maar de bovenste verdieping wordt verbouwd dus weinig zicht en vraag me af of dit zo veel beter zou zijn als ons eigen hotel. Het is inmiddels een uur of half 5 dus gaan vanuit hier terug naar het hotel en nemen ons plekje weer in op ons semi balkon op de 7e verdieping. Hebben hier leuk zicht op een volleybal wedstrijd die zich onder ons afspeelt plus de ondergaande zon op ons uitzicht van de Shwedagon mag er zijn. Als het etenstijd is vragen wij bij de receptie waar we het beste heen kunnen gaan. Zij wijzen ons naar de Dolphin. Eenmaal daar is het een grote Chinese zaal met grote ronde tafels waar niemand zit. Hier willen wij dus niet blijven. Lopen daarna richting Shwedagon en vragen aan een groep jongeren of zij iets weten. Zij wijzen ons een park in. Proberen dat dan maar maar hier is alleen een hotdog te krijgen en daar hebben wij niet zo’n zin in. Ernaast is echter een feest aan de gang en kijken om het hoekje wat er gaande is. Er begint net een Chinese bruiloft en wij blijven even staan totdat we door het personeel gevraagd worden om met ze mee te lopen. Worden aan een tafel achterin de zaal gezet en krijgen meteen wat Chinese thee en wat pinda’s. Wel leuk maar we hebben trek dus gaan als we denken dat het kan weer weg. Wij vinden geen restaurant dus gaan maar bij het restaurant in ons hotel wat eten op de 7e verdieping. Ook wel weer leuk want wij hebben alle aandacht van het personeel dat maar al te graag een praatje maakt. Daarna ploffen wij in bed. Indrukwekkende dag was het. Eerst zagen we een beetje op tegen het feit dat het een feestdag was maar achteraf heeft dat zeker tot de indruk bijgedragen.

-> Hsipaw

7 November

Grappig hoe snel je gewend bent aan je omgeving. Ik vind het heerlijk om weer in Yangon te zijn maar vind het ook weer jammer dat dit het einde van onze vakantie in dit super mooie land inluidt. We worden opgewacht door een representative van Khiri die ons naar Clover zal brengen en de 80 USD van ons zal innen alsmede de rest van de door ons niet gebruikte tickets. Binnen no time zijn wij bij Clover, voeren wij alle administratieve handelingen uit, zetten de tas neer en gaan richting Bogyoke Market. Daar wilden wij graag nog alle twee heen. Taxi is snel geregeld maar het verkeer is nogal druk dus het duurt toch wat langer voordat wij er zijn. Wij eten eerst wat in de food court van de markt. Als wij daar naar binnen lopen rennen ongeveer 10 vrouwen op ons af om ons allemaal naar hun tentje te lokken. Uiteindelijk eten wij bij de eerste die naar ons toe kwam, leek wel zo eerlijk. We eten niks bijzonders, ik durf het nog niet echt aan en lopen daarna over de markt. Het is voornamelijk veel goud, zilver en textiel. We raken in gesprek met een jong stel uit NL die in Myanmar gebackpacked heeft en op zoek is naar souvenirs maar wat nog niet echt wil vlotten. Op de markt vnd je voornamelijk goud, zilver en textiel. Wel leuk om te horen wat zij allemaal gezien en ook niet gezien hebben. Wij besluiten vanaf de markt terug te lopen naar de Swedagon pagode. Wij hebben op de eerste dag wat leuke papier maché dingen gezien en daar willen wij misschien wat van mee naar huis nemen maar niet voordat wij terug zijn geweest bij ons achteraf hutje waar ze dit ook allemaal maken. Bij de pagode hebben ze wel wat leuke stieren staan maar zoals gezegd gaan we eerst naar een andere plek. Eenmaal daar zie ik eigenlijk alleen maar meer mooie dingen staan dan op de eerste dag. Ze zijn allemaal zo leuk maar ook een stuk duurder dan bij de pagode. Hier zijn ze dan ook wel uniek. We zeggen tegen haar dat wij morgen terug komen want we willen even nadenken over welke wij mee willen nemen. Vanuit hier lopen wij nog even naar een supermarkt om wat te drinken te halen en lopen dan terug naar het hotel waar wij weer heerlijk op het dakterras balkonnetje zitten waar drie weken geleden de vakantie ook begon. Kan me niet voorstellen dat het nu allemaal alweer voorbij is. 3 weken geleden had ik zo veel meer verwacht van deze vakantie. De regen en de onwijze buikgriep hebben behoorlijk wat roet in het eten gegooid en dat vind ik zo onwijs jammer dat ik graag nu meteen de vakantie over zou willen doen maar ja dat zit er helaas niet in. Jammer. Wij eten in het restaurant van het hotel en trakteren een Duits stel dat net is gearriveerd op de fles wijn die wij bij aankomst hebben gekregen. Vinden zij ontzettend leuk en uiteindelijk drinken wij een glaasje met z’n 4-en. Wel leuk.

8 November

Wij zijn redelijk op tijd wakker, gaan ontbijten en lopen dan nog een keer naar de Shwedagon. Wij hebben tot 14:00 de tijd en weten eigenlijk niet meer zo goed wat we moeten doen. Hetgeen we Streetviewnog zouden kunnen doen is allemaal net iets te ver weg en de rest hebben we allemaal redelijk gezien. We gaan dus naar Shwedagon, kijken daar nog wat, zijn net als gisteren verbaasd over het verschil met full moon party en nu en lopen dan nog een beetje doelloos door de starten van Yangon en gaan dan uiteindelijk rustig zitten bij een theehuis en laten de wereld van alle dag een beetje aan ons voorbij gaan. Daarna lopen wij nog even terug naar de papier maché tent en kopen uiteindelijk twee guitige hondjes waar we helemaal blij mee zijn maar die wel “handle with care” objects zijn voor de vlucht zo meteen. Terug bij het hotel gaan we nog even douchen en luieren nog even wat voordat wij naar de receptie gaan en daar wachten op de taxi die ons naar het vliegveld zal brengen.

We weten dat wij aan de vroege kant op het vliegveld zijn maar of je nou in je hotel zit te wachten of op het vliegveld? Normaal gesproken maakt dit niks uit behalve als je op een vliegveld zit waar je niet eerder dan 2 uur van te voren mag inchecken. Langzaam maar zeker komen er steeds meer mensen naast ons zitten voor dezelfde vlucht die ook waarschijnlijk hetzelfde idee hadden. Als wij dan eindelijk mogen inchecken kunnen wij daarna door de douane en omdat er werkelijk geen interessante winkeltjes na de douane zijn waar wij onze laatste Kyat kunnen uitgeven wisselen wij ze maar om en gaan wij in de business lounge zitten omdat ook daar de mogelijkheden beperkt voor zijn. Na een uurtje kunnen wij boarden. De vlucht gaat relatief snel maar het inchecken in Guangzhou gaat dat alles behalve. Wij krijgen twee stoelen ver uit elkaar en in het midden. Als wij dat niet accepteren dan moeten wij nog maar even wachten. Ik denk dat deze medewerker weinig gaat doen maar Martin laat het er niet bij zitten. Wij wachten dus totdat iedereen ingecheckt is en horen van de anderen dat de helft geen stoelen naast elkaar heeft gekregen. Ik heb alleen nog 1 troef en dat is mijn goldcard. Later blijkt deze meer waard te zijn want met Martin z’n halsstarrigheid krijgen wij uiteindelijk twee stoelen naast elkaar in de comfort class! Wij hebben een rij van vier stoelen naast elkaar waar de hondjes dus ook veilig staan maar als je denkt dat je daardoor ook beter slaapt, heb je het mis...helaas dat lukt niet echt. Vlucht duurt ook gewoon weer lang maar als wij eindelijk in Amsterdam zijn is de bagage er redelijk snel en zijn we snel weer thuis.

Feiten:
      • Bogyoke Market of 1 v/d andere kleine marktjes
      • Onze eigen Bart Smit
      • Uitzicht over de Shwedagon by night vanaf de 7e verdieping van ons hotel
      • De drukte van de stad op je laten inwerken bij een van de vele theehuizen
      • Mihonga als ontbijt gaan eten. Moet je toch een keer gedaan hebben?
      • Trek slippers aan als je pagodes gaat bezoeken. Trek je makkelijk uit en weer aan.